טלפון 077-4000179, רחוב פריימן 5, ראשון לציון, שעות עבודה ראשון-חמישי 09:00-18:00 

מהי גישה מרחוק? הגדרה ואיך זה עובד

מהי גישה מרחוק הגדרה ואיך זה עובד

גישה מרחוק היא אמצעי להרחבת נגישות הרשת על ידי יצירת חיבור דרך שרת. זה מאפשר למשתמשים לנהל ולהציג את המערכת ממקומות מרוחקים כאשר הם אינם מסוגלים להתחבר פיזית. בקיצור, גישה מרחוק מאפשרת למשתמשים לגשת למערכות ולתשתית ה-IT שלהם רק באמצעות חיבור לאינטרנט או פרוטוקול טלקומוניקציה . גישה מרחוק חיונית עבור מחלקות IT שעובדות מרחוק או מנהלות מיקומים מרובים, כמו גם ל-MSP שמנהלים מגוון לקוחות.

מהי גישה מרחוק?

גישה מרחוק היא שיטה לחיבור לשירותי IT, יישומים או נתונים ממיקום אחר מאשר המקום שבו הנכס הזה נשמר. חיבור זה מאפשר למשתמשים לגשת לרשת או למחשב מרחוק דרך האינטרנט או אמצעים אחרים – כלומר לבצע שינויים בשרת מחוץ למיקום הפיזי של החומרה.

גישה מרחוק מאפשרת ניטור, תחזוקה ובקרה של מכשירים כל עוד הם מחוברים לאותה רשת. זה מאפשר למומחי IT לפתור בעיות מבלי להיות באותו מיקום פיזי כמו המכשיר או המערכת עם הבעיה.

ניתן להשתמש בגישה מרחוק גם כדי לגשת לקבצים מבלי לשלוח אותם בדוא"ל או באמצעים אחרים. כלי גישה מרחוק מאפשרים למשתמשים להגדיר למי יש את הזכויות על קבצים ותיקיות, כמו גם לארגן משתמשים בקטגוריות שונות להגדרת הרשאות גישה קבוצתיות.

גישה מרחוק משחקת תפקיד מפתח בתוכניות המשכיות עסקיות רבות ובאסטרטגיות התאוששות מאסון גם כן. במקרה שעובדי המשרד נעקרו ממקום עבודתם הרגיל עקב אסונות טבע או נסיבות אחרות, עובדים אלו יכולים להמשיך לעבוד מהבית. מסיבה זו, גישה מרחוק גם מקלה על החיים עבור ספקים וקבלנים, הן בתוך ומחוץ לתרחישי התאוששות מאסון .

איך עובדת גישה מרחוק?

גישה מרחוק מושגת בדרך כלל באמצעות שילוב של חומרה ותוכנה הפועלים בהתאמה עם חיבור לרשת. לפני שנים רבות (לפני הופעת האינטרנט המודרני) גישה מרחוק הייתה זמינה באמצעות סימולציות מסוף המנוהלות באמצעות מודם חומרה המקושר לרשת טלפון.

כיום, גישה מאובטחת מרחוק מסופקת בדרך כלל על ידי תוכנה מאובטחת הנקראת VPN, או Virtual Private Network . הוא משמש לתקשורת בין מארחים באמצעות רשת ממשק קווי או חיבור לאינטרנט/Wi-Fi.

באמצעות גישה מרחוק, VPN בענן יכול לחבר כל מספר של רשתות פרטיות לשרת ה-VPN. זה מאפשר למשתמשים חיצוניים (כגון עובדים מרוחקים) להתחבר לרשת הראשית באמצעות פרוטוקולי אבטחה המצפינים תעבורת נתונים לפני שהיא מגיעה ליעד דרך האינטרנט.

במקרים של שימוש זה ואחרים, הארגון יכול להשתמש בשולחן עבודה מרוחק כך שהמשתמש יוכל לקשר את הרשת והיישומים מרחוק. תוכנת שולחן עבודה מרוחק משולבת במערכת ההפעלה של המארח המרוחק ומאפשרת להפעיל את האפליקציות בשיטה מרוחקת בשרת רשת. בתורו, המשתמש יכול להשתמש בבטחה ביישומי ענן מכל מקום בכל מכשיר, ולהגן עוד יותר על פעילותו באמצעות טכניקות אימות שונות בהתאם לתצורת הרשת.

מהם היתרונות של גישה מרחוק?

ישנם יתרונות רבים שגישה מרחוק מספקת לעסקים, במיוחד מכיוון שכוח העבודה המרוחק וההיברידי גדל במידה ניכרת בשנים האחרונות. כאשר מיושם כהלכה, גישה מרחוק תעשה:

  • הגדל את הפרודוקטיביות

כאשר העובדים מסוגלים לעבוד מכל מקום ובכל זמן, הם מסוגלים להגדיל את הפרודוקטיביות והיעילות.

  • שפר את שביעות רצון העובדים

עם גישה מרחוק, העובדים מקבלים יותר גמישות בסביבת העבודה והמכשירים שלהם, מה שמוביל לשביעות רצון גבוהה יותר של העובדים.

  • להפחית בהוצאות

גישה מרחוק מאפשרת לעסקים לתמוך בכוח אדם מרוחק והיברידית, ובכך להפחית את הצורך בהוצאות כגון משרדים, ציוד מתקנים ואפילו נסיעות. למרות שלכלי הגישה מרחוק עצמם יש עלות , היא נמוכה בהרבה מההוצאות השונות שחברות משלמות בלעדיו.

  • לחזק את הביטחון

כאשר מיושמת כהלכה, גישה מרחוק מסייעת לצוותי IT לזהות ולתקן איומים במהירות וביעילות, כך שהיא הופכת לנכס למאמצי האבטחה ולא למכשול.

מהם הסיכונים הכרוכים בגישה מרחוק?

אמנם יש יתרונות רבים של גישה מרחוק, אבל זה כרוך בסיכון מסוים. גישה מרחוק, מעצם טבעה, יכולה להוות נקודת כניסה לאיומי סייבר. איומים ופגיעות רבים מופיעים כאשר שני מכשירים מחוברים מרחוק. עם זאת, שימוש בשיטות ההגנה הנכונות של נקודות קצה, אימות רב-גורמי (MFA) ותוכנות אבטחה יובילו הרבה להפיכת גישה מרחוק לדרך בטוחה לחיבור שני מכשירים.

כלי אבטחה שכבות אלה יסייעו בביטול הסיכון של חדירות מאיומים כמו סוסים טרויאניים. התקפות זדוניות אלו עלולות לעבור בקלות ממכשיר אחד לאחר ללא זיהוי מכיוון שלעתים קרובות הן נראות לא מזיקות. באופן דומה, טרויאני גישה מרחוק (RAT) יכול לקבל גישה למכונה ולספק שליטה לשחקן איום מחוץ לרשת. לאחר מכן הם יכולים לקבל גישה לקבצים ובדרך כלל ישיגו שליטה מלאה במכשיר.

כמו ברוב המקרים, המשתמשים יצטרכו גם להיזהר שקבצים זדוניים ווירוסים לא יופצו בטעות דרך קבצים שנשלחים ממחשב אחד למשנהו. זה נפוץ שתוכנות כופר, תוכנות ריגול ותוכנות זדוניות אחרות מתפשטות בדרך זו; ברגע שהאיום מופץ, יכול להיות קשה מאוד להכיל אותו.

סוגי גישה מרחוק ופרוטוקולי גישה מרחוק

למרות שקיימים פרוטוקולי גישה מרחוק רבים ושונים , תגלה ששלושה סוגים של גישה מרחוק הם הנפוצים ביותר:

  • רשת פרטית וירטואלית (VPN)
  • פרוטוקול שולחן עבודה מרוחק (RDP)
  • מחשוב רשת וירטואלית (VNC)

VPNs, VNCs ו-RDPs מאפשרים למשתמשים לקבל גישה ושליטה מלאה על מחשב או מכשיר אחר דרך רשת מרוחקת, בעוד שרוב הפרוטוקולים האחרים מציבים מגבלות על כמה שניתן לעשות באמצעות מרחוק.

  • רשת וירטואלית פרטית

VPN מספק למשתמשים את היכולת לשלוח ולקבל נתונים בין מכשירים או באמצעות רשת פרטית המורחבת על פני רשת ציבורית. שיטה זו מחייבת את שני המחשבים להיות מחוברים לאותו VPN ולהשתמש באותה תוכנת גישה.

  • פרוטוקול שולחן עבודה מרוחק

RDP היא תוכנית של מיקרוסופט המספקת ממשק גרפי לחיבור למחשב אחר באמצעות חיבור רשת. המשתמש פשוט מריץ את תוכנת הלקוח RDP כדי להתחבר למחשב אחר שמריץ את תוכנת RDP.

  • מחשוב רשת וירטואלית

VNC מספקת מערכת גרפית לשיתוף שולחנות עבודה בין משתמשים. זה שימושי כאשר משתמש אחד, כמו סוכן IT Helpdesk, צריך להשתלט על מחשב של משתמש אחר כאילו הוא שלו. זה מאפשר למשתמש המרוחק לשלוט בכל דבר כאילו הוא זה שיושב ליד המקלדת ובמקביל מאפשר למשתמש המקומי לראות מה הוא עושה על המסך שלו.

  • שרתי פרוקסי אינטרנט

שרתי פרוקסי באינטרנט מוסיפים שרת כמתווך, המאפשר למשתמשים להתחבר למחשב אחר בתוך סביבת שרת הפרוקסי. שני המחשבים מתחברים לאותו שרת פרוקסי המשמש כמתווך, ובשלב זה משתמש אחד יכול לקבל גישה למחשב של השני.

  • סוגים אחרים של גישה מרחוק

שיטות שונות של גישה מרחוק מאפשרות רמות שונות של שליטה ושיתוף נתונים. השיטות הבאות הן סוגי גישה מרחוק עם הרשאות מוגבלות (לעיתים מוגבלות מאוד):

  • שירות אינטרנט סלולרי הוא סוג של שיתוף נתונים שבו נוצר חיבור אלחוטי בין מכשירים ניידים
  • משתמשי פס רחב בכבלים חולקים בדרך כלל רוחב פס עם משתמשים אחרים, אפילו עד כדי כך שהנתב הביתי שלהם משמש גם כנקודת wifi ציבורית עבור הספק
  • קו מנוי דיגיטלי (DSL) משתמש ברשת טלפון כדי לשתף נתונים
  • רשת מקומית/רשת רחבה (LAN/WAN) כוללת יצירת רשת מוצפנת שמחברת משתמשים שנכנסים אליה
  • ניהול גישה מוסמכת לספקים (VPAM) הוא פרוטוקול שיתוף רשת הנשלט על ידי ספק חיצוני המגביל הרשאות חיבור
  • תוכנות/כלים שונים לשיתוף שולחן עבודה מאפשרים למשתמשים לשתף את שולחן העבודה שלהם עם מספר אנשים אחרים בו-זמנית
  • ניהול גישה פרטית (PAM) מגביל גישת משתמשים מרחוק לקבצים ואפליקציות מסוימים ברשת

שיטות עבודה מומלצות לגישה מרחוק לשמירה על  אבטחת הרשת שלך

ללא קשר לפרוטוקול שבו נעשה שימוש, חשוב לזכור שהמחשב שלך יהיה חשוף למשתמשים חיצוניים בעת שימוש בגישה מרחוק או בניהול מרחוק . הדלת הפתוחה להעברת קבצים מאפשרת לא רק חטטנות או גניבת נתונים אלא שהאפשרויות להעברת תוכנות זדוניות יכולות לגדול באופן אקספוננציאלי. כדי להקל על הסיכון המוגבר הזה, הנה כמה שיטות עבודה מומלצות לגישה מרחוק להבטחת אבטחה ויציבות IT.

  1. השתמש בפתרון הגנת נקודות קצה: תוכנת אבטחת נקודות קצה תוודא שכל מכשיר שמשתתף בחיבור המרוחק בטוח. אמצעי הגנה על נקודות קצה יכולים לכלול מספר שכבות של אבטחה, כולל חומת אש, אנטי וירוס ואפילו פונקציות ניהול סיסמאות.
  2. השתמש תמיד בחיבור מאובטח: wifi ציבורי יכול להיות הזמנה פתוחה לפולשים. יש להשתמש תמיד בחיבור מאובטח ומהימן ליצירת קישור ישיר שמוציא משתמשים לא מורשים.
  3. היגיינת סיסמאות: השתמש בסיסמאות חזקות עם לפחות עשרה תווים ושילוב של מספרים, סמלים ואותיות. שנה את הסיסמאות שלך באופן קבוע ואל תעשה שימוש חוזר בסיסמאות בין יישומים.
  4. השתמש באימות רב-גורמי (MFA) בכל פעם שאתה יכול: אימות רב-גורמי, לרוב מערכת שמאמתת את זהותך באמצעות הודעת טקסט, מוסיפה שכבה נוספת שהאקר יצטרך לנהל משא ומתן כדי לקבל גישה. אתה יכול להגדיר MFA עבור Office 365 וכלים אחרים שעשויים להכיל נתונים חשובים.
  5. הגדר מדיניות נעילת חשבון: הזנת סיסמה שגויה מספר מסוים של פעמים אמורה למנוע מהם לנסות להתחבר שוב. אמצעי זה מסייע בהגנה מפני התקפות כוח גס וכלים לפיצוח סיסמאות.
  6. הישאר מעודכן: שמירה על עדכון התוכנה תשמור על המחשב שלך מפני וירוסים זדוניים או תוכנות זדוניות שנועדו לנצל פגיעויות ידועות. ניהול תיקונים הוא חלק מרכזי בכל תוכניות אבטחת סייבר.
  7. הגבל את השימוש בשירות: ככל שמותר למשתמשים להשתמש בכלי הגישה מרחוק, כך גדל הסיכון. הגבל את השימוש בגישה מרחוק רק למשתמשים הזקוקים לכך כדי לבצע את עבודתם. הסר תמיד הרשאות גישה ישנות ומיותרות של משתמש במהירות האפשרית.

סיכום

גישה מרחוק יכולה לתת לך את האמצעים להתחבר למחשב של אדם אחר ולהשתמש בו כאילו אתה יושב מולו בעצמך. זה גם יכול לאפשר שיתוף קבצים בין מחשבים ומאפשר פתרון תקלות מהיר וחלק עבור אנשי IT מרוחקים.

פרוטוקולי גישה מרחוק שונים – כגון רשת פרטית וירטואלית (VPN), מחשוב רשת וירטואלית (VNC) או פרוטוקול שולחן עבודה מרוחק (RDP) – מאפשרים את החיבורים הללו. אמנם ישנן תכונות אבטחה מקוריות ברוב סוגי תוכנות הגישה, אך עצם החיבור ישירות בין שני התקנים יוצרת אתגרי אבטחה חדשים שיש לטפל בהם.

זה קריטי להפעיל אמצעי אבטחה מתקדמים בכל פעם שאתה משתמש בגישה מרחוק. חלק מהשיטות המומלצות כוללות הצפנה, סיסמאות חזקות, MFA והגבלת מספר המשתמשים שיכולים להשתמש בשירות. כמו כן, מומלץ להשתמש בתוכנת אבטחת נקודות קצה ייעודית כמו NinjaOne כדי להקשיח את כל סביבת ה-IT שלך מפני חדירה. NinjaOne היא חבילה שלמה לניטור וניהול מרחוק בקנה מידה, ותכונות האבטחה הכלולות שלה מבטיחות שתוכל להפיק את המרב מגישה מרחוק מבלי להקריב את הבטיחות שלך.

5/5 - (3 votes)
דילוג לתוכן