טלפון 077-4000179, רחוב פריימן 5, ראשון לציון, שעות עבודה ראשון-חמישי 09:00-18:00 

מהו שרת DNS ולמה הוא מיועד?

מהו שרת DNS ולמה הוא מיועד

מהו שרת DNS ולמה הוא מיועד?

שרת DNS הוא שרת שמות דומיינים (DNS) שמשווה בין שמות דומיינים לאינטרנט עם כתובות IP של מחשבים עליהם הם נמצאים פיזית. שרתי DNS מאפשרים למשתמשים להקליד כתובות אתרים רגילות בדפדפן ולבטל את הצורך לזכור כתובות IP.

 

תוכן ענינים:

  • מהו שרת DNS במילים פשוטות

  • כיצד עובד DNS

  • כיצד להגדיר שרתי DNS

  • רשומות DNS בסיסיות

 

מהו שרת DNS במילים פשוטות

מהו שרת DNS ולמה הוא מיועד? האינטרנט הוא מספר עצום של אתרים הממוקמים במחשבים ושרתים קיימים פיזית. לכל אחת ממכונות אלה יש מזהה ייחודי בכתובת ה- IP של העולם. זה מורכב מארבע קבוצות של מספרים המופרדים על ידי נקודות. כדי לפתוח אתר, עליך לגשת לשרת בו הוא ממוקם לפי כתובת IP. עבור משתמשים רגילים זה נראה לא מציאותי. בכל יום רבים מאיתנו מבקרים בעשרות ומאות אתרים – וזה בלתי אפשרי לחלוטין לאפשר לנו לזכור עשרות ומאות רצפי מספרים. חשבנו על בעיה זו זמן רב, ובשנות ה -80 פיתחנו את הפיתרון שלה – מערכת שמות הדומיינים, או DNS (מערכת שמות דומיינים).

 

שרתים הכלולים בטבלאות את שמות ה DNS. שמות דומיינים, כלומר שמות האלפביתיים המוכרים של אתרי אינטרנט, ממופים אליהם לכתובות ה- IP של השרתים עליהם אתרים פיזיים נמצאים.

 

במילים פשוטות, כל שרת DNS דומה למקטע "אנשי קשר" בסמארטפון, שבו שמות האנשים ממופים למספרי הטלפון שלהם. אתה לא צריך לזכור את המספרים – אתה פשוט בוחר אדם, ועכשיו אתה כבר מדבר איתו. שרתי DNS עובדים באותה צורה! עם זאת, זהו תיאור מאוד פשוט. אם נתעמק בשאלה, נראה ניואנסים רבים.

 

כיצד עובד DNS

מערכת שמות הדומיינים פועלת באופן הבא. אתה מחליט לבקר באתר מסוים ולהזין את כתובת האתר שלו בסרגל הכתובות של הדפדפן שלך. הדבר הראשון שהדפדפן עושה הוא לגשת לשרת ה- DNS שצוין בהגדרות חיבור מתאם הרשת שלך, לאחר שקיבל שם דומיין, השרת מחפש את כתובת ה- IP המתאימה לו בטבלה, ושמצא אותו, מחזיר אותו למחשב שלך. רק לאחר מכן הדפדפן ניגש ישירות אל הצומת בו מאוחסן האתר בו אתם מעוניינים, ובאמצעות HTTP מקבל את תוכנו המוצג על גבי המסך.

 

מספר המדינות בעולם עם כמויות האתרים הוא עצום, ומספר הצמתים המאחסנים את תוכן האתר אינו ניתן לחישוב. אי אפשר לדמיין שרת DNS יחיד אשר יאחסן מידע על כל המכשירים המכילים תוכן אינטרנט . ואכן זה לא קח – במציאות, יש הרבה מאוד שרתי DNS ברמות שונות בעולם, שכל אחד מהם אחראי רק לאזור מסוים, גם אם גדול למדי, ומכיל מידע רק על אתרים קרובים (עם מידה מסוימת של קונבנציונליות). אבל מה קורה אם אתה, למשל, נמצא בישראל ותחליט לבקר באתר אינטרנט שתוכנו ממוקם פיזית בריו דה ז'ניירו? ראשית, בקשת הדפדפן תעבור לשרת ה- DNS שצוין בהגדרות המקומיות שלך. לא תהיה התאמה בין שם הדומיין הברזילאי שהושג לבין כתובת IP כלשהי. למרות זאת, השרת לא ישאיר את הבקשה ללא השגחה – הוא ינתב אותה לרמה גבוהה יותר, שבה יתכן מאוד שתמצא את ההתאמה הדרושה. תהליך זה יחזור על עצמו פעמים רבות ככל שיידרש בכדי לברר סוף סוף את כתובת ה- IP של האתר בריו דה ז'ניירו. המידע שהתקבל ברשת שרתי ה- DNS יחזור לדפדפן שלך בישראל, והוא יוכל לפתוח את אתר האינטרנט הברזילאי שאתה זקוק לו ללא בעיות.

 

מערכת ה- DNS, כפי שאנו רואים, מורכבת ואינטליגנטית – אך הדפדפנים המודרניים חכמים לא פחות. נניח שלמחרת החלטתם שוב לבקר באותו אתר בברזיל, הפעם בקשתך לא תועבר עוד בשרשרת ארוכה משרת DNS אחד למשנהו – הדפדפן פשוט יוסיף את כתובת ה- IP של האתר לזיכרון המטמון המקומי שלו אליו הוא כתב אותו אתמול, והחיבור יוקם מהר יותר. מיליוני דפדפנים בכל רחבי העולם משתמשים במטמון, כך שהעומס על מערכת ה- DNS מצטמצם משמעותית.

 

יש לציין במיוחד את המושג אזור DNS. לעיל בדקנו את הקשר רק בין שם הדומיין לכתובת ה- IP של האתר. עם זאת, ישנם אובייקטים אחרים, בפרט שרתי דואר ותת-דומיינים של אתרים. הם קשורים ישירות לשם הדומיין הראשי, אך בהחלט עשויים להיות להם כתובות IP שונות. כיצד ליצור התכתבויות בין כל האובייקטים הרשומים? לשם כך, נוצר קובץ מיוחד בשרת ה- DNS בו הם ממופים. קובץ זה הוא תיאור של אזור ה- DNS.

 

כיצד להגדיר שרתי DNS

הבה נבחן את התצורה של שרתי DNS באמצעות הדוגמה של אחת ממערכות ההפעלה הנפוצות ביותר – Windows 10. כתובות שרת מוגדרות בחלק ההגדרות המוקדש לגישה לאינטרנט, ולכן אנו מעוניינים בכך.

 

במגש המערכת (מימין למטה), מצא את סמל חיבור האינטרנט. לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני על זה ובחר "פתח" הגדרות רשת ואינטרנט. תראה חלון עם מספר קטעים. בקבוצה "שנה הגדרות רשת", מצא את הקטע "קבע הגדרות מתאם" ופתח אותה באמצעות לחיצה באמצעות לחצן העכבר השמאלי.

הגדרות DNS במחשב

הגדרות DNS במחשב

הגדרת DNS בכרטיס רשת במחשב

הגדרת DNS בכרטיס רשת במחשב

 

 

לפניך – חלון בו נאספים כל חיבורי הרשת של המחשב. עליכם למצוא את הגישה דרכה גישה לאינטרנט. המחבר של מאמר זה משתמש בחיבור קווי, והסמל המתאים נקרא "חיבור Ethernet / Network". לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני על סמל החיבור הפעיל ובחר את הפריט התחתון בתפריט ההקשר שמופיע – "מאפיינים".

 

בתיבת דו-שיח חדשה תראה רשימת רכיבים שבהם החיבור הפעיל שלך משתמש. מצא את השורה "גרסת IP 4 (TCP / IPv4)" בתוכה, לחץ עליה באמצעות לחצן העכבר השמאלי ולחץ על כפתור "מאפיינים" שנמצא ממש מתחת. תוכלו לראות חלון שאליו הייתם צריכים להגיע. זה נקבע כי הכתובות של שרתי DNS מוגדרים (קבוצת השדות התחתונה).

 

הגדרת כרטיס רשת עפ"י שלבים

  1. מתפריט ה-Start בחרו ב-Control Panel
  2. לחצו על Network and Internet
  3. לחצו על Change Adapter Settings
  4. הקליקו קליק ימני על רשת ה-Wi-Fi או הכרטיס רשת הקווי שאתם מחוברים אליה, ובחרו ב-Properties
  5. בחרו ב-Internet Protocol Version 4 ובחרו ב-Properties
  6. שמרו בצד את כתובות ה-DNS המוגדרות כעת למקרה שמשהו לא יעבוד ונצטרך לחזור להגדרות קודמות
  7. הקליקו על Use The Following DNS Server Addresses
  8. החליפו את הכתובות DNNS לכתובות הבאות
  • ב-IPv4 הזינו את שרתי ה DNS הבאים: ראשי 1.1.1.1 משני1.0.0.1

הגדרת שרתי DNS במחשב האישי שלכם

שימו לב שמערכת ההפעלה נותנת לכם שתי אפשרויות לבחירה – קבלו את הכתובת של שרתי DNS במצב אוטומטי או השתמשו בכתובות הרצויות שניתן להזין ידנית. אם תבחר באפשרות הראשונה, כל הבקשות מהדפדפן יישלחו לספק האינטרנט והוא, בתורו, ימנה שרת DNS כזה או אחר (יתר על כן, סביר להניח שהוא יהיה השרת של הספק). אפשרות זו נוחה מכיוון שאינך צריך לרשום שום דבר – אתרים אמורים להיפתח ללא בעיות. עם זאת, יש לו גם חסרונות. אם שרת ה- DNS או הספק מסיבה כלשהי "לא זמין", למעשה תאבד גישה לאינטרנט עד לפתרון הבעיה – הדפדפן לא יקבל את כתובות ה- IP של אתרים. בנוסף, שרת ה- DNS של הספק עשוי לתת תשובות שגויות במכוון, ולא תראה את האתרים שתרצה לפתוח. אתה יכול לעקוף את הבעיות האלה אם תבחר באפשרות השנייה ותירשם ידנית את הכתובות של שרתי ה- DNS המועדפים והחלופיים שלך.

 

השאלה ההגיונית היא: אילו כתובות שרת ניתן לציין בהגדרות? להלן כמה מהאפשרויות הנפוצות והפופולריות ביותר:

 

שרתי DNS פופלרים לעדכון במחשב

 

  • שרתי גוגל: ראשי – 8.8.8.8, משני – 8.8.4.4.
  • שרתי Yandex: ראשי – 77.88.8.8, משני – 77.88.8.2.
  • שרתי OpenDNS: ראשי – 208.67.222.222, משני – 208.67.220.220.
  • שרת בזק בינלאומי: ראשי – 192.115.106.35, משני – 62.219.186.7
  • שרת Cloudflare: ראשי – 1.1.1.1 , משני – 1.0.0.1

 

זו אינה רשימה מלאה של שרתי DNS קיימים שניתן לעדכן ידנית. תוכלו למצוא כתובות אחרות באינטרנט.

בסיום, לחץ על אישור וסגור את שיח החיבור הפעיל. בדוק אם אתרים נפתחים כראוי בדפדפן שלך.

 

רשומות DNS בסיסיות

כל שרת DNS מכיל רשומות משאבים כביכול הנחוצות להפעלתו. להלן רשימת רשומות האב עם פירוט הערכים שלהן.

 

IPv4 של השרת עליו נמצא הדומיין.

AAA: כתובת IPv6.

TXT: מידע תחום טקסטואלי שרירותי. אורך רשומה זו לא יכול לעלות על 255 תווים.

MX: מידע על שרת הדואר בפורמט mail.company.com. אם לתחום יש כמה שרתי דואר, דבר שאינו נדיר, מסומן בין 0 ל 65535 ליד כל רשומה, המציין עדיפות (הגבוה ביותר הוא 0). זה נחשב כסטנדרט לציין את העדיפות העשירית לשרת הדואר הראשון.

CNAME: מה שמכונה שם המארח הקנוני. זה הכרחי בעת שינוי שם השרת כדי להפנות מחדש את הבקשה לשם דומיין אחר. הוא מכיל את השדות בעלות ברית ושם קנוני (הראשון מציין את השם הישן, השני – החדש, אליו יש להפנות מחדש).

Service.Name: רשומה המורכבת מכמה אלמנטים. כאן השירות הוא שם השירות (לדוגמה, ldap), פרוטו הוא הפרוטוקול לחיבור לקוחות (לדוגמה, tcp), שם הוא שם התחום אליו השירות מחויב. בנוסף, מצוין עדיפות (בדומה ל- MX), משקל יחסי, מספר יציאה ושם התחום של השירות.

SOA: רשומת אב של תחום המכיל את שמו ואת אורך חיי המידע עליו. זה נחשב כסטנדרט לציין זמן חיים של יום אחד (מוגדר בשניות, מתוכם 86400 בימים).

סיכום מאמר: מהו שרת DNS ולמה הוא מיועד?

למידע נוסף צרו קשר

דרגו את המאמר post
דילוג לתוכן